Excursie Berlijn

24 april 2016 - Berlijn, Duitsland

we zijn ook met een excursie naar Berlijn geweest, we zijn er toen 4 dagen geweest. De eerste dag hebben we niet veel meer gedaan, omdat we best laat aankwamen met de bus. De tweede dag zijn we naar het Zoologischer Garten geweest. Het is de oudste en mooiste dierentuin van Duitsland en bovendien de soortenrijkste dierentuin ter wereld. De Zoologischer Garten in Berlijn is wereldberoemd en trekt jaarlijks vele bezoekers. Er leven meer dan 20.000 dieren, op een oppervlakte van 35 hectare. 'S avonds zijn we naar Alexander Platz geweest, en zijn we daar in de buurt iets gaan eten.

De dag erna zijn we naar de Brandenburger Tor geweest. Dat is de belangrijkste poort van Berlijn. De Brandenburger Tor is de enige bewaard gebleven stadspoort van Berlijn. Vroeger was de plek waar de poort staat de stadsgrens van het centrum. Wie door de poort wilde, moest tol betalen. De eerste poort stamt uit 1734. Ook zijn we naar de Berlijnse muur geweest, vroeger onderscheidde dat Oost en West – Berlijn van elkaar, maar dat is sinds 1989 niet meer. En daarbij hebben we ook nog Charlie Checkpoint bezocht.

Checkpoint Charlie was in de tijd van het verdeelde Berlijn een controlepost op de grens van de Amerikaanse en de Russische sector, bij een doorgang in de Berlijnse Muur in de Friedrichstraße. De laatste dag zijn we naar de Berliner Dom is een van de belangrijkste kerken in Berlijn. De Berliner Dom is gelegen op het Museumsinsel, aan de Karl-Liebknecht-Straße. In de kerk zijn sarcofagen te zien van Pruisische koningen. Mozaïeken verfraaien het interieur. In de koepel is de bergrede van Christus met de 8 zaligsprekingen afgebeeld.